גודל טקסט:
שינוי צבעי האתר:
מקשי קיצור
S - עבור לתוכן העמוד
1 - עמוד הבית
4 - חיפוש
הצהרת נגישות
En

ד"ר מוטי צ'רטר

קבוצת צ'רטר לאקולוגיית חיות בר
054-4901130
תחומי מחקר
פרסומים נבחרים
צוות
תמונות

א. אקולוגיית חיות הבר
ב. ניהול חיות הבר
ג. אורניתולוגיה (מחקר על הציפורים)
ד. שירותי המערכת האקולוגית
ה. מדע אזרחי

מחקרים נוכחיים:

אקולוגיה של תנשמות ובקרת מכרסמים
אנו חוקרים את השימוש בתנשמות (Tyto alba) כמדבירות ביולוגיות של מכרסמים בחקלאות, כחלק מפרויקט בקרת מזיקים בחקלאות. התנשמות מהוות מין מודל יוצא מן הכלל לעבוד עליו הודות לקלות הלכידה, היכולת ללמוד על תזונתן (ניתוחי צניפות, מצלמות) ושימושן בתיבות הקינון. אנו חוקרים כיצד הצלחת הרבייה של התנשמות מושפעת ממיקום הקן, מיקרו-אקלים, אקלים, הפרעה אנושית, סוג בית גידול, מורפולוגיה של ההורה, גודל הקן, שימוש במכרסמים ודיאטה. אנו משלבים שיטות טכנולוגיות מתקדמות בנוסף לפשוטות (מל"טים, מכשירי מעקב וכו') גם ממידע תצפייתי (גודל דגימה גדול) מאלפי תיבות קינון הפזורות בישראל וגם מניסויים שונים הבוחנים מיקום תיבת קינון, גודל התיבה, טרף והפרעה אנושית. המחקר ממומן ע"י קק"ל ומשרד המדע.

ירגזים מצויים וחרקים מזיקים

עש התפוח (Cydia pomonella) הוא אחד המזיקים העיקריים במטעי התפוחים בעולם ובישראל בפרט. בשנים האחרונות, עש התפוח אחראי על אחוזים גדולים מנזקי היבול ולכן חקלאים השקיעו 54-73% מהתקציב השנתי בהדברה בכדי לנסות להקטין את נזקי העש. אנו חוקרים על מנת לקבוע האם הירגזי המצוי (Parus major) יכול לשמש כמדביר ביולוגי של עש התפוח. המחקר ממומן ע"י משרד המדע.

רחפנים ומכרסמים
אנו חוקרים כדי לקבוע עד כמה מועיל השימוש ברחפן לניטור מספר המכרסמים וכמות הנזקים בחקלאות בעמק החולה. מכרסמים בכלל ונברן השדה (Microtus socialis guentheri) בפרט הם מזיקים נפוצים מאוד בשדות יבול חקלאיים ברחבי המזרח התיכון ובעיקר בישראל. כיום, משתמשים החקלאים בשילוב של קוטלי מכרסמים (חומרי הדברה כימיים), טורפים טבעיים והצפות מכאניות בניסיון לשלוט בנזקי הנברנים, אך אינם מצליחים למצוא את המשטר הראוי לשליטה, אין להם מערכות לניטור הנברנים בשדות ולכן סובלים מנזק משמעותי לגידולים רבים. במחקר זה אנו מיישמים פרויקט חדש של שימוש בחקלאות מדויקת על מנת לקבוע מתי ואיפה צריך לפקח על הנברנים בזמן אמת. המחקר ממומן ע"י משרד החקלאות ובשיתוף פעולה עם ד"ר דן מלקינסון, פרופ' עדו יצחקי, ד"ר אנה ברוק ודור קשת (מסטרנט).

מחקר מדע אזרחי על תזונת התנשמות בישראל   

בישראל, תנשמות משמשות כמדבירות ביולוגיות של מכרסמים על מנת לסייע לחקלאים ולהפחית את השימוש בחומרי הדברה בחקלאות. אנו חוקרים את תזונת התנשמות בישראל, לא רק כדי לוודא כי תנשמות טורפות רק מיני מכרסמים המזיקים לחקלאות, אלא גם כדי לחקור את השונות האזורית והשנתית של תזונת התנשמות ברחבי ישראל. בעבר חקרנו את תזונת התנשמות רק ברמה האקדמית וכעת אנו רוצים לשלב תלמידי חטיבת ביניים ותיכון אשר יובילו את המחקר (מדע אזרחי). פרויקט המדע האזרחי שלנו הוא הגדול ביותר בערך בחינוך שהגיע אל יותר מ1,500 תלמידים בשנה, ביותר מ-80 מוסדות חינוך. פרויקט זה ממומן ע"י שגרירות ארה"ב בישראל.

תחרות על אתרי קינון בין מינים פולשים למינים טבעיים של ציפורים מקננות

ישנו דיון מתמשך לגבי האם מינים פולשים אשר "גונבים" חללי קינים ממינים טבעיים מגבילים את הרבייה של המינים הטבעיים ע"י ניצול של המשאב המצומצם (חללי קינים) (תחרות ניצול) או ניצול ישיר של חללים אשר כבר נתפסו ע"י מינים טבעיים (תחרות הפרעה). אנו בוחנים באופן ספציפי, האם המיינה המצויה (Acridotheres tristis) מגבילה את הרבייה של מינים טבעיים כמו ירגזי מצוי (Parus major) ודרור הבית (Passer domesticus).

קונפליקטים בין חיות הבר לחקלאות: ממשק העגורים בעמק החולה
מספר העגורים האפורים הפוקד מידי שנה את עמק החולה עלה משמעותית מאמצע שנות ה-90. עם עליית מספר העגורים כך גם גדל הנזק לגידולים החקלאיים. על מנת לפתור את הקונפליקט, הוקם פרויקט ייחודי שהובל ע"י החקלאים (כולל אגודת החקלאים), ארגונים לא ממשלתיים (החברה להגנת הטבע וקק"ל), עסקים מקומיים (אגמון החולה), משרדי ממשלה ועיריות מקומיות (גליל עליון), אשר משלב הברחת עגורים משדות חקלאיים והאכלתם בשדה שהוקצה לכך. אנו בוחנים כיצד מספר העגורים משפיע על עלויות הפרויקט ומגדיל את התיירות האקולוגית באזור. בנוסף, בשיתוף פעולה עם ד''ר אסף חן ממיגל, אנו גם בודקים האם ניתן להשתמש ברחפן הן לספירה מדויקת יותר של עגורים והן לפיקוח על הנזקים שגורמים בשדות החקלאיים.

  • נועה זאבי: טכנאית הקבוצה, אחראית על תיאום המחקרים המדעיים הן במכון והן בשטח.
  • דור קשת: סטודנט לתואר שני באוניברסיטת חיפה בהנחייתם של פרופ' עדו יצחקי וד"ר דן מלקינסון. חוקר את ההשפעה של נוהלי חקלאות, טורפים וקוטלי מכרסמים על אוכלוסיות מכרסמים בחקלאות.
  • דנה קליין: אחראית על נושא החינוך, מדע אזרחי, ופרויקטים הישגיים.
  • דניאל סיילר: טכנאי שדה, אחראי על בנייה והרכבה של מכשור למחקר ועבודת שדה.
  • אלה אבידור: אחראית על מחקר בנושא שימוש בירגזי מצוי כמדבירים ביולוגיים של עש התפוח.
Three decades of satisfied Israeli farmers: Barn owls (Tyto alba) as biological pest control of rodents

Vertebrate Pest Conference 28: 198-207.

Peleg O., Nir S. , Roulin A., Leshem Y, Meyrom K, Shaul A, Izhaki I , and. M. Charter M. 2019
“Nature Knows No Boundaries”: The role of nature conservation in peacebuilding

Trends in Ecology & Evolution 32: 305-310.

Roulin A., Mansour AR, Spiegel B., Charter M., Dreiss A., and Y Leshem. 2017
Nest-site competition between invasive and native cavity nesting birds and its implication for conservation

Journal of Environmental Management 181:129–134

Charter, M., Izhaki, I., Ben Mocha and S. Kark 2016
Relationship between barn owl diet and reproductive success in the Middle East

Journal of Arid Environments. 122: 59–63

Charter M., Izhaki I., Leshem, Y., Meyrom K., and A Roulin 2015
Asymmetric seasonal nest site competition between Great Tit and House Sparrows

Journal of Ornithology 154:173–181

Charter M., Izhaki, I., Leshem Y. 2013
Similar patterns of local barn owl adaptation in the Middle East and Europe with respect to melanic coloration

Biological Journal of the Linnean Society 106:447–454

Charter M., Peleg O., Leshem Y. and A Roulin 2012

דנה קליין

אמיר אזר

חייתם איזי

נעמה רונן

איריס אנגל